Columns

Plezier terug in het onderwijs

Ik vind het een voorrecht dat ik op allerlei schooltypen les heb gegeven en daardoor ervaring op heb kunnen doen met verschillende lesmethoden, schooltypen en leerlingen, later ook studenten. Eén van mijn principes was (en is nog steeds) om de leerlingen met plezier naar school te laten gaan. Als ze dat doen, is al veel gewonnen, want dan zijn ze automatisch gemotiveerder en nemen makkelijker nieuwe stof op.

Ga je niet met plezier naar school en wil je liever spijbelen dan kennis op doen, dan haal je niet het optimale uit je schooltijd. Faciliteren moet de overheid doen. In eerste instantie in een goed geoutilleerd gebouw en materialen, die door de docenten (de laatste jaren professionals genoemd) vormgegeven en gekozen moeten worden.

De staatssecretaris van onderwijs werpt daarentegen alleen maar drempels op en zorgt ervoor dat de helft van de studenten slecht slaapt en ruim de helft extreme frustraties heeft, wat komt uit het Tajectumonderzoek onder 5497 studenten. Maar liefst 40% heeft last van grote stress, wat niet bevorderlijk is voor uitstekende schoolprestaties. Wil je die wel, dan moet je zorgen dat studenten met plezier hun studie kunnen doen. Ook weer niet te veel, want je bent wel op school/universiteit om wat op te steken.