Columns

Schoolprojecten die je levenslang bijblijven

In de Telegraaf en de Gooi & Eemlander van zaterdag las ik over het 'Eerbiedig afscheid van Oude Dame', bedoeld wordt het schip de Zuiderkruis. Mijn gedachten schieten terug naar mijn lagereschooltijd, toen we dit schip adopteerden. In de krant konden we onder Scheepsberichten de reis van de Zuiderkruis volgen. In de les werd dan over zo'n havenplaats en land verteld. We schreven ook wat wij deden en we verstuurden opstellen in een envelop naar een haven die het schip nog moest aandoen. We kregen ook bericht terug van de kapitein, een kort briefje of een ansichtkaart. Ontzettend spannend allemaal.

Nu is het zoveel makkelijker voor scholen om contacten te leggen met scholen in andere landen en daaromheen lessen te bouwen, of om projecten op te zetten. Veel jongeren, zeker op middelbare scholen over de hele wereld zijn de Engelse taal machtig. Het ligt vaak aan individuele initiatieven van leerkrachten. Indrukken die je als leerling opdoet tijdens zo'n project, vergeet je je leven niet meer. Net zoals ik nog weet dat we op de lagere school zo'n schip volgden. Als ik het artikel trouwens nog eens goed lees, kan het helemaal niet de Zuiderkruis geweest zijn, want dat schip is later gebouwd. Maar voor 't verhaal maakt dat niets uit.