Columns

Stenden bekender dan HU in het buitenland

Een universiteit kan je niet altijd vergelijken met een hogeschool. Zo heeft de Rijksuniversiteit Groningen bijvoorbeeld meer dan honderd Engelstalige masters, 21 Engelstalige bacheloropleidingen en 5.000 internationale studenten, afkomstig uit 115 verschillende landen.
De Hogeschool Utrecht steekt daar schril tegenaf met 1 gedeelde Engelstalige master (samen met een Franse Business School en een Ierse Universiteit) en 4 Engelstalige bacheloropleidingen. Het aantal internationale bachelorstudenten is 321, afkomstig uit 67 verschillende landen.

Maar de Stenden Hogeschool, die vijf verschillende locaties heeft in Noordoost-Nederland, is veel internationaler georiënteerd. Ze hebben nog eens vier satellietvestigingen in Bali (Indonesië), Bangkok (Thailand), Doha (Qatar) en in Port Alfred (Zuid-Afrika), die we er voor de vergelijking buiten laten.

In Nederland heeft Stenden 2311 buitenlandse studenten op een totaalaantal van 11.687 studenten (op de HU studeren ongeveer drie keer zoveel studenten) die kunnen kiezen uit 11 Engelstalige bacheloropleidingen en 3 Engelstalige masters.

De HU heeft slechts een minor Leisure & Event Marketing, voorheen een CE-afstudeerrichting, en Toerisme & Vrije Tijd is een afstudeerrichting binnen Facility Management bij de HU Amersfoort. Stenden scoort internationaal met opleidingen in Hotel Management en Toerisme & Vrije Tijd. Vorig jaar gaven 88 Stenden-docenten les in het buitenland. Loopt de HU internationaal niet een beetje achter?