Columns

Televisiekijken blijft aantrekkelijk

Jammergenoeg kon ik vorige week niet bij de presentatie van SPOT (Stichting Promotie Televisiereclame) zijn, waar onderzoeksresultaten en trends in het televisievak werden gepresenteerd. Gelukkig werden er wel verslagen van gemaakt en kan je op internet een aantal van de negen presentaties terugzien: http://bit.ly/1qKZwNJ.

Bij SPOT zijn alle belangrijke Nederlandse televisiezenders aangesloten, die onderzoek doen naar televisiereclame en de effectiviteit ervan in het bijzonder.

Mark Oosterhout, voorzitter van de VEA (Vereniging Erkende communicatie Adviesbureaus), trapte af met de boodschap dat televisie nog steeds het meest impactvolle medium is, ondanks alle aandacht voor ‘online advertising’. De criteria voor het succes van een commercial zijn decennialang hetzelfde. De commercial moet relevant en simpel zijn, emotie oproepen en opvallen. Dat lijkt makkelijker dan het is, want veel commercials blijken niet in staat daaraan te voldoen.

Marieke van der Donk sprak namens GfK en SPOT over hun tweejaarlijkse onderzoek ‘Exponentiële groei in de digitale technologie’ met meer (mobiele) data die sneller over grotere bandbreedte verspreid worden. Netflix, Aero en Amazone zijn nieuwe aanbieders die met Video On Demand (VOD) programma’s kunnen afstemmen op de persoonlijke voorkeur van de kijkers.
Hoewel men meer (1%) televisie is gaan kijken, blijkt het kijkgedrag van jongeren (13-19) 9% te zijn afgenomen.