Columns

Vlaamse toets

De e-nieuwsbrief Hogeronderwijs haalt een visietekst aan van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR), die oplossingen zoekt voor de ook in Vlaanderen grote uitval in het eerste hbo-jaar. In het lijvige stuk staan veel woorden, net als onze beleidsmedewerkers die kunnen bedenken of na lang zoeken hebben gevonden: sensibiliseren, kristalliseren, exploreren en holistisch. Lees je daar doorheen, dan kom je toch zeer bruikbare suggesties tegen.

Leerlingen in het mbo en in het voortgezet onderwijs die willen doorleren en student willen worden, moeten op hun school al zelfstudie- en toetspakketten krijgen, die hen inzicht geven hoe het op het hbo toegaat en hen tevens leert wat zelfstandig studeren inhoudt. De leerlingen oefenen met creatiever en abstracter denken. Ze leren ook hun eigen capaciteiten beter kennen.

De leerlingen zijn dan automatisch langer bezig om zich voor te bereiden op die grote stap naar hoger of universitaironderwijs, dus zeker al twee jaar voordat zij hun mbo of middelbareschooldiploma hebben ontvangen. Zo’n pakket geeft, naast inhoud, aandacht aan vaardigheden, motivatie en een manier van leren. Dat moet geoefend en herhaald worden. Misschien iets om van onze zuiderburen over te nemen, zonder dat daar weer commissies voor in het leven worden geroepen, die het wiel opnieuw moeten uitvinden.