Columns

Volgens Rutten: recht bij medische hulpverlening?

Trajectum-redacteur Gerard Rutten blikt terug op het nieuws. Ditmaal: hoe rechtvaardig is de rechtszaak van studenten medische hulpverlening?

Het werd al bijna een jaar geleden in het tv-programma EenVandaag aangekondigd, maar nu is het definitief. Vijf studenten medische hulpverlening dagen namens een groep van 75 studenten de HU voor de rechter. Zij eisen schadevergoeding vanwege opgelopen studievertraging.

Het is jammer dat zij hiervoor een rechtszaak moeten aanspannen, met alle juridische kosten en publiciteit die daarbij komen kijken. Want de studenten lijken wel een punt te hebben. De opleiding is gestart omdat er behoefte aan bestond in het werkveld. Aan de studie zelf zal het niet liggen: die kreeg in de Keuzegids voor de tweede keer het predicaat ‘top-opleiding’. Maar omdat er twijfel ontstond over de inzetbaarheid van stagiaires en afgestudeerden ontstond een gebrek aan stageplaatsen. Omdat stage een verplicht onderdeel van het curriculum is, liep een groep studievertraging op.

Het ziet ernaar uit dat de HU en de gezondheidszorgsector de boel te lang lieten sloffen en te laat ingrepen. Daar werden de studenten de dupe van. Terecht dat zij een schadevergoeding eisen. Of iedereen recht heeft op 20.000 euro per jaar studievertraging, zoals zij eisen, valt nog te bezien. Dat zal voor iedereen individueel bepaald moeten worden. Een deel van de rekening kan de HU op het bordje leggen van de ziekenhuizen en andere stageverlenende zorginstellingen. Want ook zij zijn deels verantwoordelijk voor de ontstane situatie.