Columns

Voorbij

Ik heb een twitteraccount, maar ben niet zo scheutig met tweets de wereld insturen. Er moet wel echt een aanleiding voor zijn, vind ik. Een van mijn laatste tweets ging over mijn zoon (groep 7, basisschool) die naar eigen zeggen de pabo-stagiaire vaak moet corrigeren op d- en dt-fouten. Terwijl ik dacht dat ze daar inmiddels toetsen voor hadden bedacht. Nu zit hij in een klas met behoorlijk presterende kinderen en dito ouders, waar uitdrukkingen als ‘hun hebben’ en ‘groter als mij’ er al vanaf hun derde jaar uitgeramd worden. Je begrijpt dat de stagiaire af en toe moeilijke momenten heeft.

Nu komt de commissie-Meijerink met een aantal aanbevelingen, dat het niveau van de onderwijzer op moet krikken. De pabo leidt te veel op voor generalisten, waardoor diepgang in de opleiding wordt gemist. Ook moeten de instroomeisen omhoog, want de bijspijkercursussen kosten te veel. Behalve de al bestaande taal- en rekencursussen wil de commissie ook meer aandacht voor de kernvakken Engels, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur&techniek. Studenten moeten zich meer kunnen profileren, waardoor er meer functiedifferentiatie ontstaat.

Het past in de trend om meer kwaliteit in het onderwijs te brengen. Dat is van harte toe te juichen en ook noodzakelijk. Want bijspijkercursussen van je leerlingen zijn wel goedkoop, maar de vraag is of je er ook respect mee krijgt.