Columns

Vrouwen domineren in het onderwijs

Op 2 september 2010 schreef ik een blog met als titel Status door namen, twee dagen later een blog Imago bepaalt het salaris. Veel is er in die bijna zes jaar niet veranderd. Heb je een dubbele voor- en achternaam, dan is de kans nog steeds groot dat je geholpen wordt door het ‘old boys network’. Heb je een Arabische voor- en achternaam, dan kan je nog steeds moeilijk een stageplaats vinden.

Afgelopen donderdag zegt Paul Rosenmöller in de Volkskrant, als voorzitter van de VO-raad, dat we een leraar net zo moeten waarderen als een dokter. Dat ben ik met hem eens, al is het imago van een dokter in een halve eeuw flink in waarde gedaald, maar dat van onderwijzend personeel nog extremer. Het afglijden van een imago gaat makkelijker dan het opkrikken ervan. Vraag dit maar aan communicatiedeskundigen.

Ik ben voor gelijkheid van mannen en vrouwen, maar een feit is dat mannenberoepen een beter imago hebben dan typische vrouwenberoepen. Het onderwijs is meer en meer een vrouwenberoep geworden. In het Amsterdamse basisonderwijs is slechts 16 procent van de leerkrachten man (Het Parool, 31-03-2016). Dat zijn vaak degenen die het vanwege hun roeping doen en niet voor het salaris, want daarvan kan je met een gezin nauwelijks rondkomen.