Columns

Waar leidt het hbo voor op?

Twee Amerikaanse sociologen schreven een boek, Aspiring Adults Adrift, waarin ze uitzoeken hoe het een groep van ongeveer duizend bachelorstudenten vergaat, twee jaar na hun afstuderen. Bijna driekwart van hen woonde nog bij hun ouders van wie ze regelmatig wat geld toegestopt kregen.
Dit lees ik in een artikel van Shannon Doyne, What Is the Point of College? in de wekelijkse bijlage The Learning Network van de New York Times.

Het halen van een BA-degree is dus geen springplank naar succes, waren de reacties op het artikel. Frank Bruni van de NYT vindt dit kortzichtig. Want naast een snel financieel succes is het krijgen van inzicht hoe je invloed kan hebben op veranderingen voor jezelf, je omgeving of je land, belangrijk. En een hogeschool (men spreekt over 'undergraduates') is een uitstekende plek om nieuwe vrienden en ideeën op te doen.

Een hogeschool moet een avontuur, een ontdekkingsreis zijn, een zoektocht naar onbekende horizonnen en naar je eigen (on)mogelijkheden.
En dan volgen vijf vragen waarin studenten worden uitgenodigd om te reageren. Ze mogen alleen hun voornaam vermelden. Slechts negen commentaren volgen. Een net afgestudeerde student schrijft dat je genoeg theorie krijgt, maar (…) colleges don’t teach students how to survive in the real world.