Columns

‘Waar wordt het meeste bier gedronken?’

Tijdens de UIT 2013 gaan Julie Brummel en Nina Bogosavac op pad en doen verslag van hun belevenissen. Ditmaal: het Oudegrachtconcert en bijkomen van de eerste avond.

De kloof tussen verschillende politici maar ook die tussen verschillende studentenverenigingen staan vandaag centraal op het Janskerkhof. Al wordt er op deze zonnige dinsdagmiddag liever gesproken over de overeenkomsten tussen de partijen.

Terwijl het politieke debat begint, komen de UITlopers met hun mentoren, veelal voorzien van een drankje, aangewandeld.  De ene student is aanvankelijk iets enthousiaster over het debat dan de ander. Sarah Lynn (19), een aanstaande conservatorium student: 'Ik heb geen idee wie er komen spreken en waarover, ik word gewoon meegesleurd door mijn mentoren!'
Een van haar mentoren, Yoram van studentenvereniging USC  tikt haar met een knipoog op de vingers: 'Opletten hè, dit is belangrijk!'

Op het podium voor hen discussiëren D66 en VVD over de toekomst van het migratiebeleid. Journalist Frénk van der Linden, voorzien van rode blouse en dito bril, leidt het gesprek met verve maar weet desondanks de jongeren niet erg warm te maken. Aansluitend aan het politieke debat vindt er een verenigingsdebat plaats tussen acht Utrechtse gezelligheidsverenigingen. Stiekem het debat waar de meeste studenten op wachten, zo zegt mentor Yoram. Met de eerste vraag aan de vertegenwoordigers van de verenigingen ‘Waar wordt het meeste bier gedronken?’ is de toon gezet en de aandacht van het publiek gevat.