Columns

Wat ga je doen als je afgestudeerd bent?

Gisteravond werden in het achtuurjournaal de aantallen afstuderenden genoemd van verschillende middelbareschoolopleidingen. Niet van het hbo. Maar ook daar studeren weer veel studenten af de komende tijd. Dit jaar zullen dat ongeveer 60.000 studenten zijn, die hun bachelordiploma behalen. Onder hen ook veel van de pabo en de lerarenopleiding. Dat zijn heerlijk brede opleidingen, waarvan een groot deel van de afgestudeerden in het onderwijs terechtkomt en een deel ook daadwerkelijk in het onderwijs blijft.

Zoiets zie je ook wel bij andere opleidingen, maar in mijn ogen lijkt het dat afgestudeerden van de faculteit Educatie het meest uitwaaieren, meteen of na een aantal jaar. Aanvulling blijft dus steeds noodzakelijk. Het waarschuwen voor toekomstige tekorten wordt vooruitgeschoven. En intussen zie je leerkrachten met aardige nevenbaantjes, zoals cabaretier Johan Goossens, met nog een column in Het Parool.

In het verleden zag je veel onderwijzers de pen oppakken om te schrijven. Neem Theo Thijssen en de succesvolle kinderboekenschrijver Jacques Vriens. Columnist Theodor Holman schrijft nog wel eens over de orde die hij -niet- in zijn klas had. Bladendokter en columnist Rob van Vuure komt uit het onderwijs. Maar ook Koos Posthuma en Gerard Cox doorliepen ooit de kweekschool. De pabo is nog steeds een opleiding met ongekende mogelijkheden.