Columns

Weg met specialisaties

Er is weer sprake van een golfbeweging bij de FEM. Om aantrekkelijker te worden voor studenten die voor een economische studie kiezen en hen te wijzen op de vele mogelijkheden na het afronden van hun vierjarige bacheloropleiding, bedacht men eind vorige eeuw een aantal specialisaties. Men keek naar de wensen van het bedrijfsleven, er werd gewikt en gewogen en het toenmalige College van Bestuur was het uiteindelijk eens met de voorstellen.

De verschillende faculteiten kregen specialisaties, ook de FEM. De succesvolste en tot op heden de enige in ons land, blijkt sport- & entertainmentmarketing (SEM). Ook andere hogescholen starten specialisaties en soms zelfs de aparte studierichting media & entertainment op de faculteiten communicatie. Op de FEM ligt echter de nadruk op marketing. De animo neemt in de jaren enigszins af, omdat het begin van de specialisatie naar jaar drie wordt geschoven.

Onder druk van minder uitvallers in het eerste jaar, media die roepen dat er te veel pretvakken zijn en we moeten terug naar het oude heao-niveau, moet de directie een verandering laten zien. Het gerucht gaat dat de specialisaties verschuiven naar jaar vier als minor. Het bedrijfsleven is even niet belangrijk en SEM-studenten hebben geen keuze meer voor een minor. Zij deinen mee op de golven die veroorzaakt worden door onderwijsdirecties.