Columns

Wie voedt ons op?

Vanmorgen nam ik op de Hogeschool van Amsterdam een Folia Magazine mee, het weekblad van de HvA en de UvA, dat niet zoals onze Trajectum digitaal gelezen kan worden. Veertig pagina's met interessante artikelen. Op de pagina 'prikbord HvA' stond dat alle medewerkers een gratis griepprik konden krijgen op 21, 22 of 23 september. Zo kan je makkelijk iets gratis aanbieden.

Twee voormalige studenten lopen dagelijks verkleed als Mien Poets, die studenten vraagt hun tafeltjes in de kantine netjes achter te laten, en als Tante Truus, die studenten vraagt hun fiets netjes neer te zetten. Iets om over te nemen? Waarom gedragen studenten zich op bijna alle hogescholen zo? Ligt het aan de leeftijd, de opvoeding of is het stoerdoenerij? Net zoals het willen meedoen met roken en het drinken van alcohol? Alleen het niet opruimen van een leeg flesje lijkt me echter geen verslaving.

Ook een uitgebreid interview met de eerste hoogleraar vaderschap in Nederland, tevens moeder van drie kinderen, Renske Keizer. Nederlandse vaders besteden slechts 27,6 minuten per dag aan hun kinderen (alleen de Zwitserse vaders scoren slechter). Als mannen het 'er een beetje bijdoen' en op de basisschool alleen maar vrouwen voor de klas staan, welke kant gaat het op met onze opvoeding?