Brede numerus fixus blijft gehandhaafd

De numerus fixus bij de opleidingen aan de faculteit Economie en Management (FEM) wordt komend studiejaar gehandhaafd. De centrale medezeggenschapsraad (CMR) heeft hier, na een aanvankelijke weigering, alsnog mee ingestemd.

Dat blijkt uit een mededeling vandaag op de site van de CMR. Op twee oktober stemde de raad tegen het voorstel van het college van bestuur om de studentenstop voor de FEM-opleidingen volgend jaar te continueren. Dit na advies van de faculteitsraad om de brede numerus fixus op te heffen en per opleiding te bekijken of dergelijke maatregel noodzakelijk is.

Vorig studiejaar is een fixus ingesteld bij alle FEM-opleidingen (behalve bij international business en management studies). Door de vermindering van de toevloed van studenten willen het college en de faculteitsdirectie de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Die zou vooral in het geding zijn bij de grote opleidingen, zoals bedrijfseconomie en commerciële economie. De CMR en faculteitsraad zijn niet principieel tegen zo’n maatregel, maar stellen dat kleine opleidingen erdoor lijden doordat zij minder studenten trekken.
Compromis
Het college stelde daarop een compromis voor. Dit houdt in dat de fixus kan worden opgeheven als een opleiding aan een aantal kwaliteitseisen voldoet. Zo moeten opleidingen op de verschillende onderwerpen met ‘voldoende’ of ‘goed’ beoordeeld zijn bij het laatste bezoek van een visitatiecommissie van accreditatieorganisatie NVAO. Ook dient de betreffende opleiding relatief goed te scoren op bepaalde categorieën bij de Nationale Studenten Enquête. Dat geldt in ieder geval voor de snelheid waarmee studenten de studie afronden. Over de overige categorieën vindt nog overleg plaats tussen medezeggenschapsraad en college.

Na ‘intensief overleg’ met het college schaarde de CMR zich, naar nu bekend wordt, in een ingelaste vergadering op 16 oktober achter het compromisvoorstel.