‘Breekbaar als glas’ winnaar CampusDoc Filmfestival

De documentaire ‘Breekbaar als glas’, van journalistiekstudenten Anne van Riel en Jessica Buijs heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de zesde editie van Campus Doc International Filmfestival in het Louis Hartlooper Complex.

In ‘Breekbaar als glas’ vertelt de 70-jarige glaskunstenaar Frans Houben, over zijn  dertien horrorjaren in een katholiek jongensinternaat, waar hij te maken had met machtsmisbruik door de paters, die de zorg over hem hadden.

Als succesvol glaskunstenaar maakt hij in opdracht van de kerk grote kleurrijke glaskunstwerken om de verschrikkelijke gebeurtenissen uit zijn leven een plek te geven. In de documentaire zie je de worsteling die Frans doormaakt om, ondanks alles, als een bourgondiër door het leven te gaan.

De jury onder voorzitterschap van Jan van Galen roemde de prachtige en op  geloofwaardige manier het in beeld brengen van zijn verdriet. ‘Een verhaal dat verteld moet blijven worden’.

Tweede werd ‘Biohacking’, een documentaire over ‘een morsig wereldje van een subcultuur van mensen die de mensheid willen verbeteren. ‘Een wereld die ver van je af staat, aldus de jury. ‘Fascinerend hoe de studenten deze bionische mensen in beeld hebben gebracht.’

Derde werd ‘Duizend procent’ een documentaire over de worsteling van jonge mannen in de binnenlanden van Suriname om te kiezen tussen Paramaribo of oerwoud. De jury prees de studenten omdat ze ‘dicht op de huid hadden gefilmd’.

Het niveau van de 8 documentaires die warden vertoond waren van een hogere kwaliteit dan eerdere Jaren, aldus de jury die hierdoor moeilijker een keuze konden maken.

In 2017 wordt CampusDoc omgebouwd tot een landelijke minor, die toegankelijk is voor studenten van buiten.