‘Buitenlandse student blijft niet weg om leges’

Hij is niet bang dat talentvolle buitenlandse studenten wegblijven nu de tarieven voor een verblijfsvergunning plotseling zijn verhoogd, schrijft minister Leers van Immigratie aan de Tweede Kamer.

‘Voor deze studenten, die hun studie en verblijf geheel zelf financieren, blijven de kosten van de leges immers een klein deel van de totale kosten’, aldus Leers in antwoord op kamervragen van D66. Het gaat om studenten van buiten de Europese Unie die hierheen komen om te studeren, zoals Chinezen.

Overhaast en onverstandig hadden universiteiten, hogescholen en studenten de plotselinge prijsstijging genoemd. Ze meenden dat het Nederlandse hoger onderwijs er onaantrekkelijker van zou worden. Bovendien vonden ze de termijn te kort: de tariefverhoging werd slechts een paar dagen van tevoren aangekondigd.

Dat leverde ook praktische problemen op. Sommige studenten hadden het geld voor de leges al naar de universiteit overgemaakt en zouden nu alsnog moeten bijbetalen. ‘Deze vorm van onbehoorlijk bestuur is bijzonder schadelijk voor de reputatie van de instellingen en van Nederland’, aldus de instellingen en studentenbonden.

Die pijn wil Leers wel verzachten. De IND zal ‘coulant omgaan’ met aanvragers die de kosten voor de leges al aan hun onderwijsinstelling hadden overgemaakt, meldt hij. Dan worden de oude prijzen gehanteerd. Dat gebeurt ook als de student al voor de dag van de tariefwijziging (1 juli) een afspraak bij de IND had gemaakt.

De verhoging levert Leers ongeveer één miljoen euro per jaar op. Sinds 1 juli moet een student geen 438 euro, maar zeshonderd euro betalen voor een inreisvisum en verblijfsvergunning. Een verlenging na een jaar kost geen 52 euro meer, maar 150 euro. Voor wetenschappers geldt een stijging van 338 naar 650 euro voor een inreisvisum en verblijfsvergunning. De kosten voor verlenging gingen ook met bijna honderd euro omhoog naar 375 euro.