‘Busbedrijf had niet de juiste vergunning’

De eigenaar van de open dubbeldekker, waarin maandagavond op de Rubenslaan drie studenten gewond raakten, beschikte niet over de juiste papieren. Dat meldde het Radio 1-programma Avondspits van WNL dinsdagavond 16 augustus.

Hockeyvereniging Rinoceros had de dubbeldekker tijdens de introductie van eerstejaars studenten gehuurd van Otte Limousine- en Trouwservice in Haarlem. Het bedrijf verhuurt old-timers als trouwwagens maar beschikt ook over een aantal klassieke oude bussen. Voor busvervoer, anders dan voor trouwerijen, heeft Otte volgens WNL niet de juiste papieren. De omroep baseert zich op informatie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Ook Nico Zethof, secretaris van de brancheorganisatie KNV Busvervoer, stelde in de uitzending dat het bedrijf wel voor trouwpartijen mag rijden, maar voor het vervoer van bijvoorbeeld hockeyverenigingen is een vergunning nodig. ‘Voor zover mij bekend beschikken ze daar niet over.’ Verhuurbedrijf Otte wilde vanwege het politieonderzoek niet reageren op de uitlatingen in de Avondspits.

De verwondingen van een van de twee studentes die ernstig gewond naar een ziekenhuis waren gebracht, bleken mee te vallen. Ze kon, net als de vrouw die licht gewond raakte, dinsdag naar huis.

UPDATE
Eigenaar Ronald Otte van het bedrijf spreekt in het AD Utrechts Nieuwsblad tegen dat hij de bus niet had mogen gebruiken. Hij denkt dat hij en zijn chauffeur niets te verwijten vallen.