Bussemaker baalt van dure cursussen voor selectie

Steeds meer scholieren volgen een dure cursus ter voorbereiding op de selectie van opleidingen als geneeskunde. Dat kan de kloof tussen arm en rijk vergroten, vreest minister Bussemaker.

De kosten van een commerciële cursus kunnen variëren van 45 euro tot 425 euro. Het is een soort doping, zegt een van de deelnemers tegen de NOS.

Onderwijsinstellingen moeten de trainingen eigenlijk zelf gaan aanbieden, voegt Bussemaker daaraan toe. Ook kan de loopbaanbegeleiding op de middelbare school beter. Dan worden de commerciële cursussen uiteindelijk overbodig.

De opleiding geneeskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam is het daarmee eens en biedt zelf een gratis voorbereidingsdag op de selectie aan, in de hoop dat jongeren uit achterstandswijken dan evenveel kans maken als de kinderen van rijke ouders. Op de website van de opleiding is de cursus niet te vinden, maar wie zich aanmeldt krijgt een uitnodiging, zegt een voorlichter.

Dit voorjaar trok de Onderwijsinspectie aan de bel: kinderen van laagopgeleide ouders gaan minder vaak studeren dan kinderen van hoogopgeleide ouders. De inspecteur-generaal was ervan geschrokken, stelde ze. Het rapport bracht de politiek in rep en roer.