Bussemaker: geen nieuw onderzoek naar perikelen HU

Minister Bussemaker houdt zich buiten de perikelen aan de Hogeschool Utrecht. Tweede Kamerlid Jasper van Dijk riep haar ter verantwoording over de problemen, maar de minister voelt zich niet aangesproken.

Irene Schoenmacker (HOP)

Reorganisaties, hoge beloningen, gevoelens van onveiligheid: het rommelt al een poos bij de Hogeschool Utrecht. Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) wil van de minister weten wat zij ertegen gaat doen.

Niet veel, blijkt uit het antwoord. Ja, minister Bussemaker vindt het ‘zorgelijk’ dat het personeel het klimaat op de hogeschool onveilig noemt. En wenselijk is het niet, dat de communicatie tekortschiet. Maar het bestuur belooft verbetering, zegt de minister.

Gezien en gehoord
Hebben de problemen niet te maken met de grootte van de hogeschool, vraagt Van Dijk. Niet per se, antwoordt de minister. ‘Als studenten en medewerkers zich gezien en gehoord weten, doet de omvang van een instelling er niet zoveel toe.’

Maar had de hogeschool dan niet zélf de problemen op kunnen lossen, in plaats van dure krachten uit het bedrijfsleven in te huren? Bussemaker: ‘Als verandering noodzakelijk is, kan het inhuren van een “change manager” een te rechtvaardigen uitgave zijn.’ De verantwoordelijkheid voor de kosten hiervan liggen – jawel – bij de onderwijsinstelling zelf.

Uurtarief
Wel gaat de Onderwijsinspectie nog eens kijken naar het uurtarief van de interimmanagers, beloofde de bewindsvrouw. Dat was verlaagd van 119 euro in 2014 naar 107 euro in 2015, maar er waren toch nog onduidelijkheden. Ook zegde de minister toe kritisch te kijken naar het loon van een externe manager die in twee jaar tijd meer dan 460 duizend euro kreeg.

Al met al ziet de minister er geen heil in om opnieuw een integriteitsonderzoek in te stellen. ‘Er zijn zowel uit intern onderzoek als onderzoek van accountantsbureau PwC geen onregelmatigheden aangetroffen.’ Ze ziet er geen heil in verdere maatregelen te ontwikkelen en legt de bal voorzichtig terug in Utrecht.