Bussemaker wil nog wel wat pabo-studenten overhouden

De Vereniging Hogescholen vangt bot bij minister Bussemaker. Ze ziet niets in het idee om mbo’ers vooraf te selecteren voor de pabo. Wie juf of meester wil worden, moet immers al aan allerlei extra eisen voldoen.

De Vereniging Hogescholen stuurde gisteren een brief naar de Tweede Kamer met het verzoek om mbo’ers aan de poort te mogen selecteren. Hun taal- en rekenvaardigheid laat veel te wensen over, aldus de vereniging, en de tijd die het kost om die achterstand in te halen zou gaat ten koste gaan van de opleiding.

Net als de meeste Kamerleden vindt minister Bussemaker extra selectie niet nodig. ‘Er zijn al veel maatregelen genomen om het niveau van leraren te verbeteren’, zei ze vandaag in de Kamer. Pabo-studenten moeten in hun eerste jaar een taal- en een rekentoets halen en vanaf 2015 moeten ze bij binnenkomst aantonen dat ze voldoende basiskennis hebben om in de toekomst vakken als aardrijkskunde of geschiedenis te kunnen geven. Bovendien gaan de exameneisen voor scholieren omhoog, waardoor studenten straks beter voorbereid aan hun opleiding beginnen.

‘Met alles wat we nu al doen, zijn wel al een heel eind’, benadrukte Bussemaker. ‘En ik wil ook nog wel wat studenten op de pabo overhouden.’