Campagne HU-studenten in finale

Drie studenten digitale communicatie zijn doorgedrongen tot de finale van een wedstrijd van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Honderden studenten bedachten een campagne om het rijgedrag van jongeren te verbeteren.

Groepen communicatiestudenten van hogescholen in Groningen, Zwolle, Utrecht en Eindhoven zijn vanaf september vorig jaar in de weer met het ontwikkelen van een crossmediaal concept voor VVN. Van elke instelling is een team geselecteerd voor de finale. Die vindt donderdag 28 januari plaats aan de faculteit Economie en Management. Aanwezig zijn onder meer oud-minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs en André van der Toorn, presentator van het tv-programma Wegmisbruikers!

De opdracht luidde: spoor bijrijders aan om chauffeurs aan te spreken op risicovol rijgedrag. ‘Het is een taboe om hier iets over te zeggen tegen vrienden. Maar zij luisteren beter naar een bekende dan dat ze zich iets van een commercial aantrekken’, meent Daniël Brito. Samen met collegastudenten Tsun Tang en Victor Labigar, tweedejaar digitale communicatie, bedacht hij de campagne ‘Wees een held, zeg er wat van!’ Zij bouwden er een op jongeren gerichte website omheen. Met voorbeelden van flyers, filmpjes, een game- en filmpjeswedstrijd, een forum en een test of je een ‘held’ of een ‘ramp’ bent. Ook maakten ze een hyvesgadget en radiocommercials.

Een vakjury en jongerenjury beoordelen de concepten. VVN heeft aangekondigd de winnende inzender daadwerkelijk landelijk uit te voeren.

Filmpje van website