CDA: hou hoger onderwijs toegankelijk

De VSNU en de HBO-raad leggen de rekening van de aangekondigde bezuinigingen te makkelijk bij de student, vindt CDA-parlementariër Jan Jacob van Dijk. Hij waarschuwde dat het hoger onderwijs voor iedereen toegankelijk moet blijven.

Van Dijk sprak afgelopen vrijdag tijdens een debat over de toekomst het hoger onderwijs, georganiseerd door de HBO-raad. Hij zei harde bezuinigingen niet te zullen schuwen, maar zoekt die niet a priori bij de student. Tegen de aanwezige voorzitter van MKB-Nederland, Loek Hermans, zei hij dat het bedrijfsleven meer in het hoger onderwijs zou moeten investeren.

Hij maakt zich grote zorgen over het lage studierendement en is verbaasd dat dit al zo lang geaccepteerd wordt. ‘Elke basisschool met zo’n rendement zou allang gesloten zijn.’ Hij pleitte voor betere matching-gesprekken met aankomende eerstejaars. Hij riep studenten op meer tijd in hun studie te steken en docenten om uitdagender les te geven.

Zijn collega-parlementariër Mark Harbers benadrukte dat zijn VVD niet wil bezuinigen op het hoger onderwijs, integendeel: het miljard dat met het afschaffen van de basisbeurs van studenten kan worden bespaard moet volgens hem volledig in het hoger onderwijs worden geïnvesteerd en niet worden gebruikt om het begrotingstekort kleiner te maken.

Foto: Jan Jacob van Dijk