Center voor creatieve industrie van start

De HU is gestart met het Center of Expertise voor de creatieve industrie. Het is ondergebracht bij de faculteit Communicatie en Journalistiek maar opereert HU-breed. Het center moet initiatieven op gebied van creatieve industrie binnen kennisinstituten, bedrijfsleven en instellingen in de regio bundelen.

Het ministerie van OCW heeft met ingang van 1 januari subsidie toegekend aan het initiatief. Creatieve industrie is door het kabinet aangewezen als een topsector en is een van de speerpunten van zowel de regio Utrecht als de hogeschool.

In het centrum moet worden samengewerkt door meerdere faculteiten. Er bestaat al een gezamenlijke afstudeerrichting creatieve industrie van opleidingen uit de faculteiten Communicatie en Journalistiek, Economie en Management en Natuur en Techniek. Ook zijn binnen de hogeschool diverse lectoraten actief op gebieden die aansluiten bij de creatieve industrie, zoals marketing en marktonderzoek, crossmediale communicatie en businessmodelling.

Programmamanager Nathalie Waser is algemeen directeur van het center terwijl voormalig lector Harry van Vliet de functie van wetenschappelijk directeur bekleedt. Er zijn gesprekken gaande of gepland met grotere en kleinere bedrijven in de regio en kennisinstellingen zoals de Universiteit Utrecht en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. ‘We zoeken uit hoe er samengewerkt kan worden’, zegt Waser. ‘Dat is geen vrijblijvende verbintenis en is een proces dat tijd nodig heeft.’ Rond de zomerperiode moet duidelijk zijn welke bedrijven en instellingen als partner mee gaan doen.