Columns

Chinese kunst in ons land

Je leert op school wel iets over China. Je volgt ontwikkelingen in de media. Maar als je het land met je eigen ogen hebt gezien, is het toch anders. En hier valt China je meer op. Net zoals de bekende reclameregel: als je een auto wil kopen, lijken er meer auto advertenties te zijn. Zo vergaat het mij ook, nu dat ik voor de hogeschool in acht dagen vijf Chinese steden heb bezocht om agenten te spreken die ouders en middelbare scholieren moeten overtuigen om bij ons hun bachelor diploma te halen door een van de vier Engelstalige opleidingen te volgen. We hebben er drie op de faculteit economie & management en één op de faculteit communicatie & journalistiek.

Er zijn deze maand twee tentoonstellingen geopend over Chinese kunst. Gratis is de expositie Den Haag onder de Hemel met elf grote beelden die op het Lange Voorhout in het centrum van Den Haag te zien zijn. In het museum Beelden aan Zee zijn tot eind september o.a. zestien Chinese sculpturen te bewonderen.

Het Singer museum in Laren heeft een Nederlandse primeur met de unieke tentoonstelling Facing China: portretten van hedendaagse Chinese kunstenaars en prachtige abstracte slow-art. De Chinese kunstenaars kruipen uit hun schulp in ons land.