Kort

ChristenUnie wil basisbeurs terug, 500 euro voor uitwonende student

De ChristenUnie wil de basisbeurs weer terugbrengen. Uitwonende studenten moeten volgens de politieke partij 500 euro per maand krijgen. Studenten die thuis wonen krijgen 300 euro. De partij hoopt het plan na de verkiezingen te kunnen realiseren.

In het plan van de ChristenUnie gaat de toelage voor een student die meer dan 20.000 euro verdient stapsgewijs omlaag. De toelage voor een thuiswonende student is afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Het huidige leenstelsel voor studenten loopt op zijn eind. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil er vanaf en ziet de basisbeurs het liefste weer terug. Onder andere GroenLinks en D66 samen met de SGP kwamen afgelopen tijd ook al met alternatieven voor het leenstelsel.