Kort

Code voor relaties in de maak aan de Universiteit Utrecht

Mag een docent een liefdesrelatie hebben met een student? En hoe zit het met medewerkers onderling? Deze zaken komen in een code waarin staat hoe personeel en studenten aan de Universiteit Utrecht met elkaar omgaan, schrijft universiteitsplatform DUB.

De gedragscode is een van de wensen van een taskforce die het universiteitsbestuur gaat uitvoeren. De taskforce is opgericht nadat een hoogleraar Ethiek moest vertrekken omdat hij een relatie verzweeg met een medewerker (terwijl zij aanvankelijk nog studeerde). Ook zou hij een onveilige werksfeer gecreëerd hebben.

Na eerdere kritiek dat het universiteitsbestuur te weinig daadkracht toonde, zijn er nu meerdere maatregelen afgekondigd. Zo wordt de klachtenprocedure voor ongewenst gedrag verbeterd, moeten de vertrouwenspersonen zichtbaarder zijn en komt er aandacht voor preventie.