College blijft bij optie voor leaseauto

Het college van bestuur houdt vast aan de mogelijkheid om nieuwe directeuren een leaseauto ter beschikking te stellen.

Dat is noodzakelijk om het werken bij de HU voor hogere functies (vanaf schaal 16) aantrekkelijk te maken, stelt het college in een brief aan de centrale medezeggenschapsraad. De CMR stemde medio maart tegen de vernieuwde regeling onkostenvergoeding. Hierin werd naast de mogelijkheid van een reiskostenvergoeding en ov-jaarkaart de optie voor een leaseauto toegevoegd.

De raad was ontstemd omdat enkele nieuwe faculteitsdirecteuren een leaseauto is aangeboden terwijl de regeling nog niet ter goedkeuring was voorgelegd. Bovendien zijn de kosten van leaseauto’s een doorn in het oog omdat faculteiten op meerdere fronten moeten bezuinigen.

Het college schrijft in de brief dat veel andere werkgevers in hogere functies fors meer salaris betalen en dat de HU daarom in de secundaire arbeidsvoorwaarden goed voor de dag moet komen. En daar hoort ook de mogelijkheid van een leaseauto bij. De extra kosten hiervan zijn ‘zeer gering’ en vanwege de duurzaamheid wordt gekozen voor auto’s met een groen brandstoflabel, stelt het college.

Woensdag 19 mei staat de notitie onkostenvergoeding weer op de agenda van de CMR.