Column Ad Franzen: FCJ = Vol!

Sinds het begin van de nieuwe cursus is het een gezellige drukte in het FCJ-gebouw. We hebben een fantastische nieuwe opleiding genaamd Communication and Media Design. Omdat de goedkeuring door het ministerie pas eind juli kwam, kon er geen Numerus Fixus van 120 studenten voor CMD meer worden ingesteld, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Uiteindelijk meldden zich 336 studenten aan voor CMD wat een ongekend succes is voor de bedenkers van de opleiding.

Er is een klein probleempje want ons gebouw is totaal niet berekend op zo’n aantal studenten. Zo kan de wireless netwerkverbinding van de FCJ deze enorme capaciteit van gebruikers niet aan. Ook het aantal lokalen is te klein. Ondanks het feit dat Rogier Manten een zeer goede roostermaker is, lijkt het roosteren voor hem op een schaakpartij waarbij je voortdurend materiaal te kort hebt. De studenten die het eerstejaarsproject Markt onder mijn begeleiding doen, hebben wekelijks nog maar twee uur de beschikking over een computerlokaal om aan hun project te werken i.p.v. de drie uren die er voorheen beschikbaar waren. Dinsdagmiddag tussen half vijf en half zeven is voor voltijd studenten geen leuk tijdstip.

In het FCJ-krantje Whiteboard staat dat onze manager bedrijfsvoering Boudewijn Dominicus, de optie bekijkt om enkele kantoren van docenten als lesruimte te gaan gebruiken. Ook aanpassing van de lestijden wordt overwogen; ’s ochtends om half acht beginnen en avondlessen invoeren. Dat is natuurlijk allemaal maar peanuts. De grote oplossing is door mij bedacht: we gaan op zaterdag lessen verzorgen en benutten de beschikbare ruimte zo optimaal. Toen ik op de middelbare school zat, genoot ik lessen op zaterdag en dat was ideaal! Hele winkelpromenades zijn tegenwoordig open op zondag en wij in het onderwijs maken geen gebruik van het weekend. Het zou heerlijk zijn om ook op zaterdag naar je werk te kunnen; je kunt je veertig uren onderwijsactiviteiten beter over zes dagen verdelen dan over vijf. Als we het NU doen, dan hebben we de primeur van Nederland. Desnoods sta ik op zaterdag een half uurtje eerder op om het FCJ-gebouw om acht uur te openen. We kunnen in één klap de Open Dagen afschaffen want iedere zaterdag wordt Open Dag.