Columnist stopt na kritiek van directie

Docent Remko van Broekhoven stopt met zijn column op studentencommunity Humedia. De reden is dat hij na een kritisch stuk over de accreditatie van de School voor Journalistiek op het matje werd geroepen bij de directie.

In de column sprak Van Broekhoven zijn verontrusting uit over een verzoek van het management namen door te geven van studenten met goede studieresultaten. Zij zouden de keuringsinstantie tijdens een bezoek aan de opleiding te woord moeten staan. ‘Hoe dan ook verbaasde het mij na de recente commotie over hbo-fraude wel dat we onze school niet gewoonweg met de waarheid promoten, inclusief de minder geslaagde studentenexemplaren dus’, schreef hij. Ook gebruikte hij termen als ‘Spaanse Inquisitie’, ‘semifraude’ en ‘criminele organisatie’.

Twee dagen na publicatie moest hij op gesprek komen bij de directie. ‘Men was woedend’, laat hij weten in zijn afscheidsstukje. Hij zou de accreditatie in gevaar brengen en de organisatie beschadigen. Ook werd hem gevraagd of hij wel bij de opleiding wil blijven werken en kwam zijn promotieonderzoek op kosten van de hogeschool ter sprake. Van Broekhoven wil dit niet opvatten als dreiging, schrijft hij. ‘Maar het heeft voor mij geen zin om verder te gaan met een column over hoe ik de school ervaar, als ik van mijn management zulke reacties krijg.’

In een reactie op Humedia meldt directeur Peter de Vries dat docenten vrij zijn om te zeggen en schrijven wat ze willen. Als er kritiek wordt geuit of als de reputatie van school wordt geschaad, dan volgt een gesprek. Maar, bevestigt hij desgevraagd, er is niet geopperd dat hij met zijn column moet stoppen en er is ook niet gedreigd dat zijn baan of promotie in gevaar kan komen.

Foto: Kees Rutten