Coronamaatregelen: voor hogescholen blijft alles nog hetzelfde

Foto: Kees Rutten

De versoepeling van een aantal coronamaatregelen leidt niet tot veranderingen bij hogescholen of universiteiten. De HU blijft afstandsonderwijs geven en blijft in ieder geval tot 1 juni dicht.

Op de persconferentie van minister-president Mark Rutte op woensdag 22 april kwam het hoger onderwijs niet aan bod. De hogescholen blijven in ieder geval tot 20 mei dicht, zo meldt de Vereniging Hogescholen (VH). Op 13 mei zal het kabinet de maatregelen opnieuw beoordelen.

Praktijkonderwijs

Ook uit het eerder uitgelekte advies van het Outbreak Management Team (OMT) bleek dat er voorlopig geen versoepeling in zit voor hogescholen en universiteiten. Het adviesorgaan schreef dat onbekend is voor hoeveel mensen uitzonderingen gemaakt moeten worden als bijvoorbeeld praktijkonderwijs wordt toegestaan. Dat vormt een ‘reëel risico op verdere, te brede of te snelle verspreiding van het virus’.

Voor de HU verandert er niet veel, bevestigt ook woordvoerder Jos Steehouder. ‘In mei komt een nieuwe update van het kabinet en tot die tijd blijft 1 juni de stip op de horizon’, zegt hij.

Op 13 maart zijn de panden van de HU dicht gegaan. Dit zou in eerste instantie tot 31 maart duren, maar werd verlengd tot 1 juni.

Utrechtse introductietijd UIT

Het verbod op evenementen met een vergunnings- of meldplicht is verlengt tot 1 september. Dat leidt ertoe dat de Utrechtse introductietijd UIT niet doorgaat op de geplande periode van 10 tot en met 14 augustus.

Lees ook: HU-studenten brengen Utrechts Prins Pils Pakket voor koningsdag