D66 komt met ideeën voor meer fysiek onderwijs aan studenten

D66 lanceert een plan voor meer fysiek onderwijs in mbo, hbo en universiteit. De partij constateert dat er nog te veel studenten thuis zitten terwijl meer mogelijkheden liggen.

Daarom pleit ze ervoor om per 1 februari op doorstroomroutes (denk aan entree en gangen) de anderhalvemeter-regel minder streng te hanteren dan in de verblijfsruimtes.  Met mondkapjes en spatschermen kun je in collegezalen bovendien de capaciteit verdubbelen. Leegstaande lokalen zou je kunnen gebruiken als studieplek.

Een experiment met sneltesten aan de Erasmus Universiteit biedt ook perspectief. Daar mogen straks alle negatief getesten naar binnen zonder anderhalve meter afstand. Volgens D66 zouden in januari meer instellingen mee moeten doen aan dit experiment. In februari kunnen dan alle onderwijsinstellingen dit overnemen.

Ook de HU, zo meldde Trajectum gisteren, benutte in Blok B de capaciteit voor nog geen 20 procent, terwijl het zeker 40 procent mocht zijn. Voor Blok C verwacht de hogeschool zo’n 30 procent.