‘Dat zijn geen studeerplekken, joh’

De tentamenperiode staat voor de deur en daarmee ook de zoektocht naar een geschikte studeerplek. De Hogeschool Utrecht heeft op de faculteit Economie en Management uit voorzorg extra studieplekken gereserveerd voor studenten.

De ervaring leert dat HU-studenten voor een rustige studeerplek vaak uitwijken naar de Universiteitsbibliotheek (UB). Het gevolg is een constante overbezetting van de UB in de tentamenperiodes. Op een zondag in januari gingen zelfs de deuren van de UB tijdelijk dicht, omdat er niemand meer bij kon. De hogeschool heeft daarom in overleg met de UU extra studeerplekken gecreëerd binnen de HU. De werkplekken zijn zowel voor studenten van de HU als de Universiteit Utrecht.

Toch zit Indji Alizade (20), eerstejaars commerciële economie, de komende tentamenperiode gewoon in de UB. ‘De extra werkplekken op de FEM zijn groepswerkplekken. Het is daar altijd lawaaiig. Bij de UB is het ondanks de drukte muisstil.’

Bruno van Opijnen (23), derdejaars management, economie en recht, is duidelijk over de werkplekken in de verschillende lokalen. ‘Dat zijn geen studeerplekken, joh. Er wordt alleen maar gepraat en gelachen.' Volgens Bruno is de mediatheek wel een goede werkruimte, maar zit die tijdens de tentamenperiode vaak vol. 'Ik baal ervan dat studenten van de UU hier terecht kunnen. Dan zoek je je helemaal wezenloos naar een plek.’

De werkplekken in de ruimtes 0.41t/m 0.50 en de mediatheek zijn vanaf vandaag tot en met vrijdag 11 april beschikbaar.

De UU heeft zelf ook extra maatregelen genomen voor de aankomende tentamenperiode zoals het verruimen van de openingstijden van de UB en het creëren van extra studieplekken.