De finalisten van de Docent van het Jaar zijn…..

Rik Boss, Docent van het Jaar 2017/archieffoto Niels Drost

De vijf finalisten van de Docent van het Jaar-verkiezing 2018 zijn bekend. De uiteindelijke winnaar wordt bekend gemaakt op donderdag 18 januari, tijdens de tweede dag van het Onderwijsfestival van de HU.

Opleidingscommissies en instituten zijn gevraagd docenten te nomineren voor de jaarlijkse verkiezing, georganiseerd door Studium Generale en het team Studentenparticipatie. Een jury onder voorzitterschap van Stijn Verhagen, directeur van het Instituut voor Ecologische Pedagogiek, koos uit tientallen inzendingen vijf finalisten.

Dit zijn:

• Wilko Planje van Werktuigbouwkunde
  • Mark Zanstra van Medische Hulpverlening
  • Hermen Bollemaat van Chemische Technologie
  • Ron Heusdens van Built Environment
  • Martine Verwoerd van Fysiotherapie

Tijdens de finale op de tweede dag van het Onderwijsfestival geven de finalisten een minicollege van tien minuten. Ook de referenties van opleidingscommissies, collega’s, studenten en mensen uit het werkveld tellen mee bij de beoordeling. Verder kan het publiek in de zaal stemmen op de favoriete docent. Dit jaar is er voor het eerst geen aparte publieksprijs, maar weegt de stemming mee in het oordeel van de jury.

Vakdeskundigheid
Belangrijke criteria voor de jury zijn onder meer: vakdeskundigheid, didactische bekwaamheid, bereikbaarheid en de mate waarop de docent kan inspireren. Extra aandacht dit jaar gaat uit naar onderwijsinnovatie.

De finale van de Docent van het Jaar begint donderdag 18 januari om 13.00 uur en duurt zo’n twee uur. De presentatie is in handen van Rik Boss, docent bij de opleiding HBO ICT en winnaar van vorig jaar. Samen met collegevoorzitter Jan Bogerd zal hij tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de HU bekendmaken wie zich Docent van het Jaar 2018 mag noemen. Die bijeenkomst vindt plaats na afloop van de tweede dag van het Onderwijsfestival, in evenementenlocatie de Werkspoorkathedraal.