De online open dag. Zo doe je dat

Foto: Kees Rutten

Studenten die met hun ouders binnenstromen, het gebouw bekijken, de sfeer ruiken en een kop koffie met de docent drinken. Zo ging het op de open dag. Deze lente niet dus. Sandra van Beek en Leontine Regter (commerciële economie) verzonnen een alternatief in een brainstormsessie met een handvol studenten. Het resultaat was drie online open dagen van een uur. Vanmiddag om 16:00 is de tweede.

Van Beek: ‘Het moest een beetje flitsend zijn want we zijn een marketingopleiding. De eerste keer was op 17 april. We begonnen in MS Teams met een voorstelrondje van de aanwezige studenten en docenten. Vervolgens kregen ze een filmpje te zien van hoe het bij ons is. Iedereen moest zijn microfoon uitzetten en kon vragen stellen via de chat. Ik las de vragen op en degene die er verstand van had, nam automatisch het woord. Het ging soepeler dan ik verwacht had en tot het laatste moment bleef het druk in de chat.’

De vragen bleken persoonlijker dan op een gewone open dag. Van Beek: ‘Misschien durfden ze dat, omdat hun ouders dit keer niet naast ze stonden.’

Er was een meisje dat vroeg of ze het met haar extreme perfectionisme moeilijk zou krijgen tijdens de opleiding. Een van de studenten reageerde daarop door te zeggen dat ze hier ook mee geworsteld had en hoe ze hiermee had leren omgaan. Meer vragen gingen over hoe de vakken eruit zagen of wat het verschil was tussen commerciële economie en een opleiding als communicatie.

Het gebouw zien

Van Beek: ‘Er namen zeventig geïnteresseerden aan de online open dag deel. Ze waren enthousiast, bleek uit hun reacties. Voor de matching organiseren we een proefcollege en een opdracht, op 12 mei.’

Sandra van Beek

Of de online open dag definitief de fysieke variant vervangt? Sandra denkt van niet. ‘Het nadeel is dat je de bezoekers niet kunt zien en zij willen ook het gebouw zien waar ze terecht komen. Hopelijk kan het volgend jaar weer op een normale manier maar we nemen wel dingen mee: vragen stellen kun je ook digitaal doen en zo’n “anonieme” chat levert veel op’.

Lees ook: Ik was topfit en heb nu corona