Achtergrond

De Stelling: Lectoren moeten meer lesgeven

In De Stelling geven betrokkenen en deskundigen
hun mening en analyse bij een actuele kwestie.
Naast De Stelling is er ruimte voor ingezonden brieven.
Mail je bijdrage naar marc.janssen@hu.nl

Uit onderzoek van het Inter­stedelijk Studentenoverleg (ISO) blijkt dat
studenten en lectoren elkaar nauwelijks kennen.
Lectoren doen hun onderzoek, maar hun kennis sijpelt nog onvoldoende
door tot de opleiding of de student. En dat is een gemiste kans. Vandaar
de stelling: lectoren moeten meer lesgeven.

Uit het ISO onderzoek:
‘Lectoren zijn onzichtbaar voor studenten.’

Casper Landewers (20)
3e jaars commerciële economie:
‘De dokter? Hoezo moet de dokter meer lesgeven? Oh, een lector? Wat is
dat?’

Jérôme de Rijke (24)
4e jaars fysiotherapie
‘Of een lector meer les moet geven, hangt heel erg van het vak af. Bij
fysiotherapie hebben we veel docenten uit de praktijk. En dat vind ik
goed, want je moet het ook in de praktijk brengen. Ik zou de
praktijkvakken niet van een lector willen hebben. Laat ze maar lekker
onderzoek doen, dat is alleen maar goed voor de naam van de Hogeschool.’

Sebastiaan Hameleers
voorzitter van ISO en vierdejaars integrale veiligheidskunde aan de HU
‘Lectoren doen goed werk, laat dat duidelijk zijn. Maar het hoofddoel
van een hogeschool is nog altijd onderwijs. Dus moeten de resultaten van
hun onderzoek terugvloeien naar de student. En het contact met
studenten vindt nog altijd plaats in de collegezaal. Dus wij vinden dat
lectoren meer les zouden moeten geven.
Meer lesgeven is maar één van de opties. Als je nagaat dat er op de HU
veertig lectoren zijn en ongeveer 40.000 studenten, dan heb je één
lector op de duizend studenten. Als zij aan al die duizend studenten les
moeten geven, houden ze nog maar weinig tijd over voor onderzoek. Maar
een lector kan zijn onderzoeksresultaten presenteren aan een
docententeam van de opleiding. De docenten kunnen die resultaten dan
weer opnemen in hun lessen. Zo komt de nieuwe kennis uiteindelijk ook
bij de student terecht.’

Michiel van Rossum (19)
3e jaars commerciële economie
‘Een lector hoeft niet alle lessen te
geven, maar twee gastcolleges per blok lijkt me wel oké. Dat is ook best
interessant. En misschien is het een idee als hij dat aan het begin van
een periode doet.’

Uit het ISO onderzoek:
‘Lectoren en lectoraten hebben te weinig binding met het onderwijs en de
organisatie op opleidings­niveau.’

Stijn Verhagen
lector participatie en maatschappelijke ontwikkeling
‘Het doel van het hbo-onderwijs is dat je studenten opleidt tot
kritische, reflex­ieve professionals. Professionals die kunnen nadenken
over hun eigen handelen. De vraag is hoe je dat bereikt.  
De leden van een kenniskring en docenten kunnen de studenten deze
houding ook leren. En het beste leren studenten dit in de praktijk. Dus
is het belangrijk om studenten een rol te laten spelen in het onderzoek.
Ik hoor van studenten dat ze juist hier heel veel leren. Opeens
begrijpen ze waarom ze dingen op een bepaalde manier aan moet pakken. En
dat komt ook terug in het ISO-rapport: 63 procent van de studenten
heeft interesse om mee te doen met onderzoek bij een lectoraat. Hier
valt dus nog veel winst te behalen. Studenten meer mee laten doen in
onderzoek, dat is waardevoller dan lectoren meer les laten geven.
Tenslotte zegt het ISO-rapport niet hoeveel les lectoren nu geven. Ik
vind het dan ook lastig om te bepalen hoeveel ‘meer’ zou moeten zijn.’

Uit het ISO onderzoek:
‘Lectoren hebben vaak geen onderwijstaak als onderdeel van hun
aanstelling en er worden maar mondjesmaat gastcolleges gegeven.’