Studentenfractie MUST heet voortaan Concrete

De fractie Concrete met links Davide Bonalumi en tweede van rechts Thomas Kroes

De fractie MUST uit de Hogeschoolraad verandert de naam in Concrete. Ook gaat de fractie onafhankelijk opereren van de Vereniging MUST. De naam Concrete verwijst naar het begrip ‘concreet’ maar is ook Engels voor ‘beton’, zeggen fractievoorzitter Davide Bonalumi en Thomas Kroes, sinds kort officieel toegetreden vanwege het vertrek van een ander lid. Het verhaal achter de keuze voor Concrete is dat de fractie zichzelf ziet als ‘een fundament’ en daarop wil voortbouwen. Daarmee nemen zij een constructieve houding aan, in plaats van alleen maar kritiek te leveren.

Dominant

De fractie MUST was de afgelopen tien jaar in zetelaantallen een dominante factor in de Hogeschoolraad. Zij had van de studentenfracties na elke verkiezing de meeste zetels. Maar aan die hegemonie kwam vorig jaar een einde: de jonge fractie Vlijmscherp startte in 2016 met twee zetels en werd daarna met zes zetels de grootste studentenpartij. MUST haalde drie zetels. Tegelijk met de nieuwe naam neemt Concrete meer afstand van de Vereniging MUST. Deze groep is in het verleden opgezet door de fractie MUST met als doel de medezeggenschap in de hogeschool te ondersteunen. In de praktijk waren de gelijknamige vereniging en de fractie sterk met elkaar verbonden. Maar de laatste jaren heeft Vlijmscherp meer invloed gekregen in de vereniging, onder andere door bestuursleden te leveren. Daarom gaat Concrete als onafhankelijke fractie verder.

Internationale studenten

‘Een van de onderwerpen waarop onze fractie zich gaat richten, zijn de internationale studenten’, zegt Bonalumi. Zij onderzoeken de problemen bij deze groep en komen binnenkort met een rapport, zegt Bonalumi, die zelf uit Italië afkomstig is. Beiden studeren ook het internationaal georiënteerde International Business Studies. Volgens hen is de HU vooral Nederlandstalig georiënteerd. Dat blijkt onder andere uit het feit dat veel informatie niet in andere talen zoals Engels beschikbaar is.