De Winterkas: groen en duurzaam in De Uithof

Het project De Winterkas wordt morgenmiddag op het plein van de Spar, in De Uithof, geopend. De Utrechtse onderneming SOON is het project begonnen om studenten te inspireren op het gebied van duurzaamheid en innovatie.

De kas wordt gevuld met planten uit de Botanische Tuinen. Studenten kunnen een maand lang gratis een programma volgen met lezingen, workshops en kunstprojecten. De onderneming SOON wil de bezoekers samenbrengen en aanzetten tot duurzaam gedrag.

‘Wij creëren een ontmoetingsplek voor studenten in De Uithof. Er werken, wonen en studeren rond de 70.000 mensen in dit gebied, maar echt inspirerend zijn de gebouwen niet. Wij halen de zomer alvast in huis door een kas vol groen,’ zegt communicatiemanager Anne de Boer van SOON.

Elke dag staan er diverse activiteiten op het programma. ‘Zo is er een lezing van een vrouw die al anderhalf jaar lang met haar gezin zonder afval leeft,’ zegt De Boer. In de kas kunnen bezoekers ook elke dag lunchen. ‘Lekker warm tussen de plantjes.’

Morgen, 20 februari om 16.00 uur, vindt de opening plaats bij Heidelberglaan 3. Met gezonde welkomst-shake en een lezing van Michel Visser van Konnektid. ​