Achtergrond

Decaan: Ik heb nog geen goed zicht op het financiële gedeelte. Hoe moet ik het collegegeld betalen?

Vraag:
Gelukkig heb ik mijn eindexamen behaald, ben ik toegelaten tot de HU en heb ik heb zelfs een kamer vanaf volgende maand. Leuk hoor, al die zelfstandigheid, maar ik heb nog geen goed zicht op het financiële gedeelte. Ik kan bijlenen bij DUO. Mijn vraag is: hoe moet ik het collegegeld betalen?

Antwoord:
Mooi dat je tot dusver de wind mee hebt en goed dat je aan de bel trekt. Bij financiële zelfstandigheid komt er inderdaad een hoop op je af. Bij DUO heb je waarschijnlijk studiefinanciering aangevraagd als thuiswonende. Per oktober ben je uitwonend en kun stufie aanvragen voor een uitwonende student (kijk wel op hun site of je aan de criteria voldoet!). De basisbeurs wordt voor de cursusduur (dus meestal 4 jaar) een gift als je binnen 10 jaar je einddiploma behaald. Naast de basisbeurs, kun je ook een aanvullende beurs aanvragen, maar of je die krijgt is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Voor deze aanvullende beurs gelden dezelfde voorwaarden als voor de basisbeurs. Je kunt bij DUO ook nog een lening afsluiten, deze moet je altijd gaan terugbetalen.
Tenslotte kun je ook nog een collegegeldkrediet afsluiten, dat je later altijd moet terugbetalen. Je krijgt dan maandelijks een bedrag van 139 euro extra gestort om je collegegeld te kunnen betalen.
Bij de HU kun je het collegegeld op twee manieren betalen: 1) in één keer voorafgaand aan het studie jaar, of 2) in zes termijnen. In het laatste geval wordt het eerste bedrag afgeschreven op 25 oktober en de laatste op 25 april. Het collegegeldkrediet, echter, krijg je verspreid over twaalf maanden. Probeer je financiën goed af te stemmen hierop!
Als je meer grip wilt krijgen op je financiële (on)mogelijkheden, kijk dan ook eens op de site van Nibud.nl, weetwatjebesteed.nl, toeslagen.nl en Trajectum.hu.nl. Om goed zicht te krijgen op je eventuele studieschuld kun je gebruik maken van de rekenvoorbeelden op DUO.nl

Tip: Kijk op NIBUD.nl

In de rubriek Decaan geven studentendecanen Marianne Hamel, Frans Meeuwsen en Jaap van Weenen antwoord op veel gestelde vragen van studenten. Heb jij vragen? Dan kun je bij jouw eigen decaan terecht voor informatie, advies en hulp over en bij je studie. Maar ook bij bijzondere omstandigheden en financiële en materiële vragen. De studentendecanen hebben een onafhankelijke positie en gaan uit van de belangen van de student. Kijk op de studentendecanen-site op Sharepoint voor meer informatie.