Deel honours-traject Holocaust uitgesteld vanwege uitval docent

Foto: Kees Rutten

Een deel van het honours-traject over de Holocaust en antisemitisme is uitgesteld tot begin april. Dat komt niet door de mediastorm of kritiek op de bijbehorende lezingenreeks over dit onderwerp, maar vanwege persoonlijke omstandigheden van een van de docenten.

Dat zegt Henny Morshuis, sinds 1 februari interim-directeur van het Instituut Archimedes. Het honours-programma zou aanvankelijk tegelijk met de lezingenreeks over de Holocaust en antisemitisme plaatsvinden en is daar omheen opgezet. Studenten konden de lezingen volgen, waarna er dialoogsessies zouden plaatsvinden. Ook een bezoek aan een concentratiekamp stond op het programma.

Het uitstel betreft alleen de extra activiteiten van het honours-traject; de lezingen over de Holocaust en antisemitisme gaan gewoon door. Afgelopen maandag vond de eerste lezing plaats. Het programma van het verdiepende honours-traject van Instituut Archimedes is niet aangepast, zegt Morshuis.

De colleges over de Holocaust en antisemitisme zijn georganiseerd door het Instituut Archimedes (die heeft de regie) en het Centrum voor Informatie en Documentatie (CIDI). Na stevige kritiek op de samenwerking tussen de HU en het CIDI stelde de hogeschool de cyclus uit. Daarop ontstonden weer woedende reacties vanuit onder meer de politiek.

In overleg met de veiligheidsregio besloot de HU dat de reeks door kon gaan, een week later dan gepland. Vanwege veiligheidsrisico’s stelde de HU de eerste lezing van de cyclus uit. Afgelopen maandag vond de eerste lezing plaats.

In de tussentijd werden de aankondigingen voor het honours-programma Holocaust en antisemitisme van de interne sites van de HU weggehaald. Volgens de directeur was dat niet vanwege de ontstane ophef maar omdat de inschrijftermijn was verstreken. Er ontstond verwarring over het traject, waarvoor bijna tien studenten zich opgegeven hadden. Sommigen wisten te melden dat het programma niet doorging, terwijl de woordvoerder van de hogeschool zei dat deze onderwijsactiviteit doorging. Bij de honours-activiteiten is het CIDI overigens niet betrokken.

Kritisch bestuderen van educatief materiaal

Donderdagmiddag heeft Morshuis, na overleg met onder meer het college van bestuur, besloten dat het aanvullend honours-programma wordt uitgesteld tot begin april. De reden is dat is dat de belangrijkste organisator van de lessenreeks en het honours-programma vanwege vanwege persoonlijke omstandigheden tijdelijk is uitgevallen. De start is dus na de lezingenreeks; die eindigt op 28 maart. De studenten kunnen de lezingen bijwonen en in april het aanvullend programma volgen.

Het programma bevat naast het bijwonen van de lezingen over de Holocaust en antisemitisme drie dialoogsessies over onder meer de situatie in Israël en de Palestijnse gebieden en het kritisch bestuderen van educatief materiaal hierover. ‘Dat is voor studenten belangrijk om te zien vanuit welk perspectief het geschreven is’, vertelt directeur Morshuis. Ook staat een bezoek aan Auschwitz of Kamp Vught op het programma.