Demonstratie voor behoud van Ublad

De actiegroep Red het Ublad houdt vanmiddag rond een uur een demonstratie voor de universiteitsbibliotheek in De Uithof. De groep ijvert voor het voortbestaan van universiteitskrant Ublad.

De campagne is gestart door studenten uit de universiteitsraad. Drie dagen nadat de website met petitie in de lucht is, vindt de groep het tijd voor de volgende stap. Op het plein zullen de studenten op ludieke wijze uitbeelden hoe de universitaire pers ‘monddood’ gemaakt wordt met de opheffing van het papieren Ublad.

De studenten komen in het geweer tegen het besluit van het bestuur van de universiteit om de papieren uitgave met ingang van januari op te heffen en digital verder te gaan. De groep is bang dat diepgaande artikelen verloren gaan: ‘Met alleen een website zullen de sterke journalistieke stukken die meer dan een A4’tje beslaan verdwijnen.’ Ook vindt de raad dat de onafhankelijkheid van het medium achteruit gaat. De campagne wordt, behalve door een aantal studieverenigingen, ook ondersteund door de landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb.