Deze student bepaalde met welke cursussen jij volgend jaar een Honoursster kunt verdienen

Voor het eerst mocht een groep studenten bepalen welke Honourscursussen er volgend studiejaar worden aangeboden.

Foto: Kees Rutten

Heb je de lijst met Honourscursussen voor volgend jaar al bekeken? Dan vind je het vast goed om te weten dat die lijst (deels) is samengesteld door studenten. Een panel van zes studiebollen bekeek het aanbod kritisch en keurde de cursussen goed. Of niet. Hoe dat precies verliep, lees je hier.

Studenten die tijdens hun studie verdieping zoeken, kunnen terecht bij het Honoursonderwijs van de HU. Dat houdt in dat je een honoursprogramma kiest (er is een scala aan mogelijkheden beschikbaar) en het over een langere periode uitvoert. Doe je dat goed, dan verdien je een ster, geen studiepunten of cijfers. Eén ster staat voor een inspanning van 100 tot 140 uur. Als je vijf sterren hebt, kun je een certificaat binnenslepen. Een honoursster binnenhalen doe je naast je reguliere onderwijs: het kost je dus extra vrije tijd om een ster te halen.

Er zijn honoursprogramma’s die specifiek bij een opleiding passen, maar sinds het afgelopen studiejaar zijn er ook brede modules. Dat betekent dat als een student het Honoursprogramma van Rechten wil doorlopen, diegene niet per se die opleiding hoeft te volgen. De cursussen zijn zo opgesteld dat elke student van elke opleiding baat heeft bij die kennis.

Over die module van de opleiding Rechten gesproken: die is nieuw in het aankomende studiejaar 2020-2021. Mensenrechten en Duurzame ontwikkeling, zo heet ie. En onder anderen de 20-jarige Joey Choi, tweedejaars communicatiestudent, heeft een zegje gehad in de komst daarvan. De afgelopen maanden heeft zij, samen met vijf andere studenten, de nieuwe HU-brede cursussen voor aankomend studiejaar onder de loep gelegd. Zag het programma er goed uit? Dan kwam het op de lijst. Zo niet: een streep erdoor.

Eigen mening geven

Het is voor het eerst dat studenten deze machtspositie hebben binnen het Honoursprogramma. Choi was er vanaf het begin bij. Ze werd gevraagd door een docent en was meteen enthousiast. ‘Ik ben sinds afgelopen jaar Honoursstudent dus mijn mening is best fris. Ik vond het fijn mee te denken en me af te vragen wat ik zelf volgend jaar zou willen.’

De studenten kregen het aanbod cursussen in mei op hun bordje. ‘Die ga je dan doorspitten. Ik let er op of het verdiepend genoeg is en of duidelijk is wat er van de student wordt gevraagd.’ Waar dat even misging, was bij de module ‘Positieve psychologie in de praktijk’. Die vond Choi wat ‘zweverig’, vertelt ze. ‘Ik dacht: wat houdt het nu precies in? Met wat uitleg kwam ik erachter dat ik het voor mijn opleiding bijvoorbeeld kon gebruiken om de communicatie tussen collega’s te verbeteren.’

Vijf sterren is te veel

Maar er was nog iets aan dit aanbod dat voor een kleine discussie zorgde tussen de panelleden. Studenten zouden met deze module, dat uit meerdere onderdelen bestond, namelijk vijf sterren kunnen verdienen. ‘Dat leek ons veel’, vertelt Choi. ‘Dan kun je met cursussen die allemaal over één thema gaan een honourscertificaat halen. Wij vinden het juist belangrijk dat honoursstudenten zich breed oriënteren. Er zijn zoveel andere interessante honourscursussen waar je als student wat aan hebt, waarmee je je kunt onderscheiden.’

Meedoen aan Honours begint met motivatie

Of ze daarmee studenten tegen het verkeerde been schopt die het misschien juist wel makkelijk vonden om in één klap een certificaat binnen te slepen? Nee, dat ziet Choi niet zo. ‘In eerste instantie dacht ik ook: ideaal! Maar we vinden dat ze verder moeten kijken. Meedoen aan Honours begint met motivatie.’

Na het doorspitten van de inhoud, maakten Choi en de panelleden een ranking, een top negen. ‘Zo konden we bepalen welke cursussen echt aangeboden moesten worden.’ De psychologiecursus kreeg dus geen akkoord. Ook een aantal andere modules sneuvelden onder het bewind van Choi en haar medestudenten. Ze werden te cryptisch bevonden of er was te veel overlap met ander aanbod.

Goed voor alle studies

Over de nieuwe module van Rechten waren de panelleden erg positief, vertelt Choi. ‘We konden zien dat we de lessen die we daar leerden, toe konden passen op onze eigen studies. Zo kan een student van de pabo bijvoorbeeld kijken of toegang tot onderwijs verbeterd kan worden voor thuiszittende kinderen die leerplichtig zijn en recht op onderwijs hebben. Dat idee vonden we interessant.’

‘Een topgroep,’ zegt Choi over het studentenpanel waarmee ze aan dit project werkte. ‘Ik ken Annelies (Riteco, HU Honoursregisseur, red.) en ik weet dat ze waarde hecht aan de mening van studenten. Wij hebben overal onze conclusies over getrokken en ik heb het idee dat daar ook echt wat mee gedaan is. Als we vragen hadden, konden we de desbetreffende docent benaderen en zeggen: wij willen dit. Dan gebeurde het ook.’

Mocht je je na het lezen van dit verhaal afvragen of Choi met bovengenoemde verantwoordelijkheden een Honoursster heeft gekregen: Nee, dat heeft ze niet.

Lees ook: Medewerkers willen nog wel thuiswerken, maar studenten willen naar school.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *