‘Diederik Stapel schreef boek over eigen handelen’

Oplettende twitteraars zagen het gisteren al: op de websites van Bruna en Free Record Shop staat een boek van Diederik Stapel aangekondigd. ‘Ontsporing’ zou het gaan heten, en het kan al gereserveerd worden. Volgens de website van de Free Record Shop verschijnt het boek op dertig november.

In eerste instantie dachten veel mensen dat het om een grap ging. Maar wetenschapsjournalist Frank van Kolfschooten, die recent het boek ‘Ontspoorde wetenschap’ publiceerde, schrijft op zijn blog dat het echt waar is. Vorige week hoorde hij dat het boek op korte termijn verschijnt, inmiddels zou een tweede bron dit hebben bevestigd.

Uitgeverij Prometheus, waar het boek zal verschijnen, wil nog niets zeggen. Naar de fraude van Diederik Stapel is het afgelopen jaar uitgebreid onderzoek gedaan. Vanmiddag wordt het gezamenlijke eindrapport van drie onderzoekscommissie gepubliceerd. Daarna zal volgens een woordvoerder van de uitgeverij meer duidelijk worden.

Stapel werkte aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen en Tilburg University. Om 13.00 uur ontvangen de rectores magnifici van de universiteiten het eindrapport.