UIT-week officieel begonnen, opening belooft veel creativiteit voor digitale kennismaking

De UIT-week is digitaal geopend.

De Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is officieel geopend. Zojuist was op het online platform een openingsshow te zien om de eerstejaars studenten te verwelkomen.

De komende drie dagen leren eerstejaars de stad en haar studenten kennen via de UIT. Normaal gesproken duurt die een week, maar vanwege corona is dat teruggebracht naar drie dagen. De UIT vindt grotendeels digitaal plaats. Alleen voor bezoekjes aan musea én de workshops mogen de studenten naar de stad komen.

Talkshow

Middels een soort talkshow werd een eerste kennismaking gestart. Tineke Zweed en Anton Pijpers, beiden lid van het college van bestuur van de HU respectievelijk UU, waren bij de talkshow aanwezig. Zoals voorgaande jaren deden ze mee aan een quiz. Waar de stand vorig jaar gelijk bleef, ging nu Pijpers er met de winst (een verschil van één punt) vandoor. De twee moedigden eerstejaars aan de stad te ontdekken en vrienden te maken, ondanks deze rare tijd.

Naast het voorstellen van twee reporters die de hele week op pad gaan én de introductie van het UIT-week lied, sloot de organisatie de show af met een woord van welkom. Met een druk op een grote rode knop werd het startsein van de UIT dan echt gegeven.

Studenten kunnen drie keer per dag live meekijken naar de talkshow. Elke dag van de UIT heeft een ander thema. Vandaag ontdekken de eerstejaars de stad. Morgen stellen de verenigingen uit de stad zich voor en woensdag wordt meer ingegaan op het studentenleven zelf.

Anders dan anders, maar veel enthousiasme

De komende dagen mag er niet gedronken worden en mag er geen drugs worden gebruikt. Eerstejaars moeten afstand tot elkaar bewaren en mogen alleen met hun groepje naar musea en de workshops.

Een digitale UIT-week is mogelijk een domper voor de student, maar de maatregelen laten iets anders niet toe. De opening belooft in elk geval veel enthousiasme en het is duidelijk te zien dat er op een creatieve manier alles aan gedaan wordt om de student bij de stad en haar verenigingen te betrekken.

Lees ook: Zo brengen we de zomer door.