Docent gebarentaal Yvette Schreurs Docent van het Jaar

Docent van het Jaar Yvette Schreurs / foto: Kees Rutten

Yvette Schreurs, docent bij het Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies (IGTD), is gekozen tot Docent van het Jaar. Ook de onderzoeker, honoursstudent en onderwijsinnovatieteam van het jaar zijn bekend gemaakt.

Dit gebeurde tijdens het jaarlijks Onderwijs & Onderzoek Festival in de Werkspoorkathedraal op donderdag 11 april. Tijdens het festival werden in verschillende rondes inspiratiesessies gehouden. Variërend van de rol van docenten in de klimaatcrisis tot de presentatie van de Dienst Bedrijfsvoering (met mini-reuzenrad).

Net nadat de uitslag van de Docent van het Jaar bekend was gemaakt zei de kersverse winnaar dat ze vooraf dacht dat ze best wel een goede kans had om te winnen. Dat bekende ze in gebarentaal op het podium nadat haar was gevraagd of ze gedacht had dat ze zou winnen. ‘De winnaar is met aanstekelijk enthousiasme betrokken bij studenten’, las collegelid Eva Reuling voor uit het juryrapport. Vorig jaar won ook al een docent IGTD.

De docent laat elke dag zien dat zij meer is dan en docent die kennis overdraagt. Ze staat niet alleen vóór de studenten maar ook náást hen, binnen en buiten het klaslokaal. Ook maakt ze studenten bewust van hun comfortzone, laat ze hen de grenzen ontdekken en maakt ze ze nieuwsgierig naar de buitenwereld. ‘Deze docent zal als ambassadeur van de HU – met een eigen taal – inclusiviteit een nieuwe invulling geven.’

Honourssstudent

Collegevoorzitter Wilma Scholte op Reimer maakte vervolgens de Honourssstudent van het Jaar bekend: Zakaria Bousdar, student Commerciële Economie. Hij is initiatiefnemer van de Stichting Talenten voor Morgen, die scholieren helpt hun talenten en passies te ontdekken. ‘Hij weet goed de vaardigheden die hij opdeed bij de economische opleiding in te zetten in het sociale domein. Wij denken dat de winnaar dit zal blijven doen’, citeerde Scholte op Reimer het juryrapport.

Later op de dag onthulde de collegevoorzitter de Onderzoeker van het Jaar: Marc Teunis, associate lector Data Science bij het Lectoraat Innovative Testing. Scholte op Reimer uit het juryrapport: ‘Hij is een pionier achter de datagedreven hogeschool. Deze onderzoeker heeft met artificial intelligence een nieuwe dimensie gegeven aan proefdiervrije testmethoden voor de veiligheid van medicijnen en chemische stoffen.’

Digitale geletterdheid

Aan collegelid Gerard van Assem de taak om het Onderwijsinnovatieteam van het Jaar te openbaren. Dat is het team van het Project Digitale Geletterdheid & Digitale Didactiek (DGDD) van Instituut Archimedes. Dat richt zich op het bevorderen van de digitale geletterdheid van leerlingen, studenten en docenten. Zij stormden met meer dan tien personen het podium op om de prijs in ontvangst te nemen. ‘Er worden innovatieve producten opgeleverd die meteen toepasbaar zijn in de praktijk’, las Van Assem voor.

Voor meer over het festival, kijk onze video.