Docent van het Jaar 2011 – De twintig halve finalisten

Uit een recordaantal van negenhonderd inzendingen zijn twintig halve finalisten naar voren gekomen. Zij zijn volgens hun studenten het meest inspirerend. Stem nu jouw favoriet naar de finale op 7 april via trajectum.hu.nl/docentvanhetjaar. De uiteindelijke winnaar, die wordt gekozen door een vakjury, krijgt duizend euro en een kunstwerk. En natuurlijk de felbegeerde titel: Docent van het Jaar 2011!

Jolanda Berends (33)
Opleiding: social management
Aantal jaren docent: 7,5
Ik ben docent omdat ik wil bijdragen aan de ontwikkeling van de student. Daarvoor is het een must mezelf steeds te vernieuwen.

Monique de Voigt (43)
Faculteit: FG
Opleiding: medische hulpverlening
Aantal jaar docent: 7
Ik ben docent omdat ik het verschil wil maken. Studenten begeleiden in deze levensfase is heel uitdagend. Je ziet ze als mens groeien. Medische hulpverlening is een nieuwe opleiding. Het is een goed teken dat  de studenten al zo positief zijn.

Joost Ansems (53)
Opleiding: personeel en arbeid
Aantal jaren docent: 20
Ik ben docent omdat lesgeven een passie van me is. Ik wil studenten stimuleren verder te kijken dan hun neus lang is. Als je als docent de verbinding maakt tussen theorie en praktijk, komt de verdieping.

Roland van Rossum (54)
Faculteit: FNT
Opleiding: technische bedrijfskunde
Aantal jaren docent: 4
Ik ben docent omdat ik geniet van kennisoverdracht op jonge mensen. Vooral op het moment dat ze er meer uit gaan halen dan ze zelf dachten.

Remco Spithoven (25)
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent omdat geëngageerd ben. Ik wil mijn studenten kritisch laten nadenken over veiligheid. Wat is de waarheid over veiligheid? Ik wil verrassend zijn en diepgaand. En wat betreft dat laatste ga ik soms iets te ver, volgens mijn studenten.

Ad Franzen (55)
Faculteit: FCJ
Opleiding: communicatiemanagement
Aantal jaren docent: 31
Ik ben docent omdat ik geniet van het contact met jonge mensen. Ik leg zo eenvoudig mogelijk uit, gebruik zo min mogelijk vakjargon en zorg dat de studenten vertrouwen krijgen. Dan beseffen ze dat statistiek helemaal niet zo afgrijselijk is als ze van tevoren dachten.

Hans Grootaers (58)
Opleiding: social work
Aantal jaren docent: 14
Ik ben docent omdat studenten mij uitdagen. Ik kom uit de jeugdhulpverlening en heb gezien dat er schade ontstaat als er slecht werk wordt geleverd. Dat wil ik  voorkomen.

Simone Hackett (28)
Faculteit: FCJ en FEM
Opleiding: international communication and media en business English
Aantal jaren docent: 4
Ik ben docent omdat ik mijn kennis wil delen, waardoor studenten een ontwikkeling doormaken.

Gemmy Willemars (55)
Opleiding: creatieve therapie
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent omdat ik van studenten professionals wil maken. Beeldend therapeuten die stevig in hun vak komen te staan.

Stephanie Edwards (55)
Opleiding: Engels eerste graads
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent omdat ik nooit iets anders heb willen zijn. Mijn lessen zijn niet vastomlijnd, dat voelt goed.

Yoni Shem-Tov (25)
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent omdat ik jonge mensen wil leren hoe belangrijk veiligheid is. Daarnaast begeleid ik ze met veel plezier naar volwassen worden.

Henry van Kraanen (40)
Opleiding: pabo
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent omdat ik geniet van interactie met studenten. Vooral de koppeling tussen theorie en praktijk is belangrijk. Mijn motto is: teach what you preach.

Martin Moinat (54)
Aantal jaar docent: 4
Ik ben docent om mijn kennis en ervaring door te geven. Kennis kunnen ze in principe uit boeken opdoen, maar de ervaring krijg je in de praktijk. Die meerwaarde kan ik ze geven. Ik visualiseer de onderwerpen graag om de vertaalslag naar de praktijk te maken. Een plaatje zegt nu eenmaal meer dan honderdduizend woorden.

Gerbrand Rustenburg (59)
Faculteit: FEM
Opleiding: international business and management studies
Aantal jaar docent: 13
Ik ben docent omdat het in mijn genen zit. In de familie zijn meer leraren. Toen ik in het bedrijfsleven werkte, heb ik een cursus didactiek gedaan en zo ben ik in het onderwijs gerold. De koppeling tussen theorie en praktijk is in mijn lessen heel belangrijk.

Annet Rahantoknam (53)
Opleiding: propedeuse social work
Aantal jaar docent: 12
Ik ben docent omdat ik studenten veel te bieden heb. Ze moeten affiniteit hebben met het werken met mensen en geloven in zichzelf.

Karin Haan (45)
Opleiding: Spaans tweede graads
Aantal jaar docent: 10
Ik ben docent omdat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken. Als jonge mensen ontwikkelen, dan ontwikkel ik zelf mee. Dat houdt het vak boeiend. Taal is een stuk van je zijn, essentieel voor communicatie. Spaans mag nog wat meer op de kaart komen en door goede docenten op te leiden, draag ik daaraan bij.

Manon Rundervoort (38)
Faculteit: FCJ
Opleiding: bedrijfscommunicatie
Aantal jaar docent: 1,5
Ik ben docent omdat ik mijn kennis wil delen met jonge studenten. Daar krijg ik energie van. Ik ben streng, doch rechtvaardig. Ik schets een realistisch beeld van de beroepspraktijk. Daarom stel ik vaak de vraag: waarom moet je dit weten?

Paul Go (51)
Faculteit: FNT
Opleiding: mediatechniek
Aantal jaar docent: 21
Ik ben docent omdat ik wil werken aan een betere wereld. Als docent leid je beginnende professionals op, wat ik een interessant proces vind.

Roderick Udo (25)
Faculteit: FEM
Opleiding: Accountancy en Bedrijfseconomie
Aantal jaar docent: 3
Ik ben docent omdat ik graag samen met de studenten een resultaat wil bereiken. Ik zorg voor structuur, probeer de stof aan te laten sluiten bij de praktijk van alle dag en relateer het nieuws aan de theorie.

Karina Boom (58)
Opleiding: Onderwijskunde, talen
Aantal jaar docent: 25
Ik ben docent omdat ik van de magie van een groep houd. Ik geef vakoverstijgend les aan studenten uit verschillende culturen. Dat er kennis, ervaring en emoties gedeeld worden: daar doe ik het voor.

Faculteiten:

FCJ: faculteit Communicatie en Journalistiek