Achtergrond

Docent van het Jaar 2013: Finalist Tanja van Mazijk

De finale is op donderdag 16 mei op de faculteit Economie en Management, Padualaan 101, van 18.30 tot 20.45 uur. Alle aanwezigen mogen stemmen voor de publiekswinnaar, een vakjury kiest de uiteindelijke Docent van het Jaar 2013. 

Ze is docent arbeidsrecht en wil dat studenten vooral zelf nadenken. Trajectum ging thuis bij haar eten en sprak over haar inspiratie en de grote vraag: waarom wint zij de finale?

Tanja van Mazijk (50)

Faculteit Maatschappij en Recht
Vakken: Arbeidsrecht
Waarom word jij de docent van het jaar?
‘Staat dat al vast dan?’ 
Wat studenten zeggen over Tanja:
‘Zelfs op vrijdagmiddag laat ze je tot het einde geboeid luisteren en lachend naar huis gaan. Ze geeft les met overtuiging. De stof wordt daardoor levendig! Ze is grappig, hard, fanatiek, enthousiast en vooral erg begaan. Dit inspireert. Haar vuistregel: 'Als je aan je water voelt dat er iets niet klopt, dan klopt er ook iets niet!’
Herken je dit?
‘Jawel, studenten moeten ook niet zo maar iets aannemen, ook niet van iemand met een hoge functie of status. Altijd zelf nadenken. Met ‘hard’ wordt denk ik streng en duidelijk bedoeld? Tijdens colleges wordt niet gepraat en zijn smartphones en laptops niet toegestaan. Ik ben fanatiek omdat ik van mijn studenten échte professionals wil maken.’
Wat zou je zijn geworden als je niet het onderwijs was ingegaan?
‘Waarschijnlijk was ik dan fulltime advocaat en mediator gebleven. En ik ben gek op kleding en mooie stoffen, wellicht begin ik ooit een webwinkel met mooie kleding.’
Wat is je grootste ergernis bij studenten?
‘Onverschilligheid en gebrek aan dankbaarheid. Het is een voorrecht dat je mag studeren en jezelf mag ontwikkelen. Als je je vak of studie niet serieus neemt, dan neem je de ander die later van jou afhankelijk is ook niet serieus.’
Welk studentmoment zal je altijd bijblijven?
‘Er zijn nogal wat studenten die het moeilijk hebben. Jonge mensen die lijden, niet geloven in zichzelf en het willen opgeven. Als het dan lukt om zo iemand te laten beseffen dat hij of zij het wél kan en je ziet zo’n student er voor gaan dan is dat voor mij een gouden moment.’