Docente wint prijs voor speciaal onderwijs

Trijntje de Wit-Gosker, docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek, heeft de Hermen J. Jacobsprijs gewonnen. Die wordt toegekend aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het speciaal onderwijs.

De prijs wordt elke vier jaar uitgereikt. Dit jaar was het thema ‘passend onderwijs’: het streven om kinderen met een beperking of handicap in reguliere scholen te onderwijzen.

De Wit is de drijvende kracht achter een methode om zeer moeilijk lerende kinderen te leren lezen. Daarbij worden naast leestekens gebruik gemaakt van picto’s: gestileerde plaatjes van woorden. Uit het juryrapport: ‘Ze is bevlogen bezig met haar vak en heeft geleerd dat haar aanpak niet alleen voor de oorspronkelijke doelgroep een praktische en welkome ondersteuning is, maar ook voor leerlingen bij wie lezen niet vanzelfsprekend gaat.’

Ze heeft de prijs gekregen vanwege het picto-project waar zij aan werkt. ‘Het geldbedrag dat ik gewonnen heb gebruik ik voor het beeldschrift dat ik ontwikkel voor het speciaal onderwijs’, zegt De Wit. Ze hoopt hiermee samen te kunnen werken met het lectoraat ‘Leerproblemen in het bijzonder de preventie van Leesproblemen’.

De Hermen J. Jacobsprijs en vormt een onderdeel van de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT). Deze vakbeurs voor onderwijsgevenden vond vorige week plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.