Doek valt voor campus Maastricht

Het is einde oefening voor de prestigieuze campus die in Maastricht zou verrijzen. Woningcorporatie Servatius legt de bouw definitief stil, omdat de kosten uit de hand dreigden te lopen.

Nog geen jaar geleden werd de eerste paal geslagen. Meer dan vijfhonderd studentenwoningen, een sporthal en kantoren zouden er komen. Maar de campus – ontworpen door de Spaanse architect Santiago Calatrava – bleek duurder dan gedacht. In mei werd de bouw stilgelegd, omdat de geraamde kosten opliepen tot tweehonderd miljoen euro. Dat was 35 miljoen euro meer dan gedacht. De directeur van de woningcorporatie is vertrokken en ook de voorzitter van de raad van toezicht stapte op.

Onderhandelingen met gemeente, provincie en universiteit zijn op niets uitgelopen. ‘Wij willen nu schoon schip maken en het bloeden stoppen. Dit project raakt de organisatie in haar grondvesten. We kunnen ons geen verdere financiële schade veroorloven’, aldus directeur Paul Driever.

Burgemeester Gert Leers van Maastricht dreigde in september met een schadeclaim van zestig miljoen euro als de bouw niet doorging.