Drie maanden celstraf voor man die HU-uitwisselingsstudente doodreed

Op Heidelberglaan 15 werd een condoleanceruimte ingericht voor Aoife O'Connell. | Foto: Kees Rutten.

De man die de 21-jarige Ierse uitwisselingsstudente Aoife O’Connell doodreed op de Biltsestraatweg, moet drie maanden de gevangenis in. Ook krijgt de 37-jarige man uit Zeist een rijontzegging van drie jaar, oordeelde de rechtbank vandaag.

Volgens de rechter reed de man onvoorzichtig en onoplettend. Dat heeft geleid tot het ongeluk met dodelijke afloop. De man reed harder dan de toegestane 80 kilometer per uur, was onder invloed van alcohol en drugs en was tijdens het rijden ‘met andere dingen bezig’, waardoor hij geen zicht meer had op de weg en het slachtoffer.

De man reed na de aanrijding door en meldde zich pas een dag later bij de politie. Daardoor kon niet meer worden vastgesteld hoeveel alcohol hij had gedronken, iets wat de rechtbank ‘hem zwaar aanrekent’.

Dat de man al eens eerder was veroordeeld voor te hard rijden en rijden onder invloed, weegt mee in de straf van de rechtbank. Hij was immers ‘een gewaarschuwd mens’, zo stelt de rechter.

Busbaan

Er zijn echter ook verzachtende omstandigheden. O’Connell, die op de Hogeschool Utrecht een minor volgde bij International Business als exchange-student, liep op de busbaan. ‘Een plek waar de verdachte er in principe vanuit had mogen gaan dat daar niemand liep’, aldus de rechtbank.

De man krijgt een gevangenisstraf van een halfjaar, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Ook moet hij zich laten behandelen voor zijn middelengebruik.