DUB viert 50-jarig bestaan met papieren magazine

Het journalistieke digitale platform DUB van de Universiteit Utrecht viert het vijftigjarig bestaan met een papieren themamagazine: student en stad. Woensdag 4 september presenteert de redactie het magazine op het jubileumfeest.

In het vijftigjarig bestaan droeg de onafhankelijke universitaire uitgave verschillende namen. Zo verscheen het eerste nummer op 5 september 1969, onder de naam U Utrechtse universitaire reflexen. Het blad ontstond toen uit een fusie van een studenten- en medewerkersblad. In 1974 veranderde het naar Utrechts universiteitsblad en in 1983 werd het UBlad. In 2010 staakte de universiteit het papieren magazine, nog onder protest van verschillende groepen, en ging verder als het digitale DUB.

Op het jubileumfeest (voor genodigden) in cultureel studentencentrum Parnassos is ook ruimte voor debat. Thema’s zijn de onafhankelijke universitaire journalistiek maar ook student en stad, met onder andere campuscolumnist Mathijs Geurts en rector magnificus Henk Kummeling. Het begint om 16.00 uur.

Overlast van studentenhuizen

Hoe de relatie tussen student en niet-student zich in de afgelopen tijd ontwikkelde, is het thema van het jubileummagazine. Het beschrijft ontmoetingen van studenten met Utrechters, een portret van de stad (‘Braaf Utrecht krijgt steeds meer ballen’), hoe kinderen tegen studenten aankijken en de overlast van studentenhuizen in de Monseigneur van de Weteringstraat.